Zasady udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej
w Samorządowym przedszkolu nr 185 „Słoneczko”
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna dla dzieci i rodziców dzieci udzielana jest w Samorządowym Przedszkolu Nr 185 przez:
- Dyrektora przedszkola;
- Wszystkich nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu;
- Logopedę;
- Pracowników Specjalistycznej Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym pełniącym dyżur w Przedszkolu: psycholog, logopeda.
Zadania nauczycieli
- Nauczyciele zobowiązani są do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych w tym zainteresowań i uzdolnień dzieci na podstawie obserwacji pedagogicznych, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwacje pedagogiczne zakończone analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Nauczyciele w oddziałach prowadzą ciągłą obserwacje pedagogiczną.
- Obserwacje wstępne prowadzone są w okresie wrzesień – listopad, a wyniki obserwacji wstępnych oraz planowane działania, których celem jest wspieranie rozwoju dzieci omawiane są podczas zebrania rady pedagogicznej (listopad). Nauczyciele przygotowują pisemną informację o wynikach obserwacji wstępnych wskazując dzieci do objęcia pomocą psychologiczno–pedagogiczną.
- Nauczyciele informują dyrektora i koordynatora o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno–pedagogiczną.
- podczas roku szkolnego nauczyciele udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem dostosowując odpowiednie formy i metody pracy;
- informują rodziców o formach udzielanej pomocy;
- współpracują z rodzicami dziecka w celu efektywności udzielanej pomocy;
- wnioskują do specjalistów (logopeda, psycholog, inni) o objęcie dziecka pomocą psychologiczno–pedagogiczną,
- korzystają z porad i konsultacji ze specjalistami;
- korzystają ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych w ramach wspomagania przedszkola.
- Pod koniec roku szkolnego nauczyciele przestawiają pisemną analizę dotyczącą udzielanej pomocy oraz przedstawiają wnioski do dalszej pracy z dziećmi.
- W przypadku otrzymania dla dziecka opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciele planują działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem zaleceń zawartych w opinii. Nauczyciele przekazują niezwłocznie informację o otrzymanej decyzji do koordynatora oraz dyrektora przedszkola.
- Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
Zadania koordynatora
- Dokonywanie diagnozy logopedycznej w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- Prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych dla dzieci.
- Prowadzenie konsultacji i porad dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy oraz eliminowaniu zaburzeń;
- Prowadzenie konsultacje z nauczycielami w celu efektywnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zadania pracowników specjalistycznej poradni psychologiczno–pedagogicznej
- Dokonywanie diagnozy logopedycznej i psychologicznej dzieci na podstawie wskazań nauczycieli i rodziców dzieci;
- Prowadzenie ćwiczeń i terapii dzieci objętych opieką specjalistów.
- Prowadzenie konsultacji i porad dla rodziców dzieci oraz dla nauczycieli.
- Przekazywanie nauczycielom wskazówek do pracy z dzieckiem.
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymaganiami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Zadania zespołu pomocy pscychologiczno-pedagogicznej dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Po otrzymaniu orzeczenia dla dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną dyrektor wydaje decyzję o przyznanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa wymiar godzin rewalidacji oraz przesyła decyzję do organu prowadzącego.
- Dyrektor przedszkola powołuje zespół w składzie:
- Nauczyciele prowadzący oddział
- Koordynator
- Specjaliści zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu
- Członkowie zespołu zgodnie z terminami:
- dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka wykorzystując również informacje od rodziców dziecka;
- opracowują indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni;
- zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno– pedagogicznej udzielanej dziecku i w razie potrzeb dokonuje modyfikacji programu,
- nauczyciele i specjaliści dokumentują udzielaną pomoc dla dziecka.
- Dyrektor zawiadamia rodziców w formie pisemnej, ustnej lub mailowej o terminie posiedzenia zespołu.
- Rodzice na spotkaniu zespołu otrzymują kopię dokumentów (IPET,WOFU)
- Rodzice mają prawo wnosić uwagi do opracowanych dokumentów.
- Dyrektor, koordynator, specjaliści i nauczyciele w ramach współpracy określają optymalne formy udzielanej pomocy psychologiczno–pedagogicznej.